Monday 26 November 2012

PAHIT ITU PENAWAR


Salam selawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Insan pilihan sebagai kekasih Allah. Semoga dirahmati baginda dan ahli keluarga serta sahabat baginda.

Penghujung Disember 2011 Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin telah melahirkan dukacita kerana masih wujudnya isu dua imam di negeri baginda. Rungutan itu telah menarik perhatian MB Terengganu, Dato’ Seri Haji Ahmad bin Said yang menyalahkan Pas dalam isu tersebut. Ketua Ulama Pas Pusat, Ustaz Harun Taib memberi komen bahawa isu dua imam dan kafir mengkafir itu telah lama Pas tinggal. Maksudnya memang Pas pernah pelopori isu tersebut.

Generasi remaja hari ini pasti tidak sedar apa sebenarnya berlaku di sebalik isu yang disentuh oleh Sultan Terengganu. Justeru itu, saya rasa terpanggil untuk memaparkan kisah sebenar di sebalik isu tersebut. Pendedahan ini bukan untuk mencari populariti, membuat fitnah, menjatuhkan imej mana-mana pihak atau pun mencemarkan ulama dalam parti Pas. Semua ini semata-mata untuk bahan renungan bersama demi menyelamatkan agama, negara dan bangsa. Juga sebagai satu panduan dalam memecahkan minda masyarakat yang inginkan kebenaran, keadilan dan kesejahteraan sebelum membuat keputusan dalam PRU 13 ini.

Berfaktakan pengalaman, juga contoh-contoh isu semasa yang akan didedahkan kelak, diharapkan pembaca dapat menerimanya sebagai satu pandangan buat perbincangan. Saya tidak memaksa untuk pembaca menerima apa yang saya dedahkan. Jika ianya kebetulan benar, sama-sama kita ambil manfaat. Jika terbukti saya membuat kesilapan, moga sedia ada yang membetulkannya. Saya mewakafkan diri untuk mencari titik kebenaran dan perpaduan ummah. Biarlah kita sama-sama seiring bersama orang-orang yang diberi petunjuk oleh Allah.

Sesuai dengan apa yang saban hari kita membaca dan berdoa kepada Allah pada akhir surah Fatihah,
‘Bimbinglah kami ke jalan yang lurus. Iaitu jalan orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan orang yang dimurkai, dan bukan pula jalan orang yang sesat.’

Pendedahan tentang keresahan ini sebenarnya mewakili ribuan lagi ahli-ahli Pas yang kurang senang dengan perkembangan politik tanah air sekarang. Ribuan ahli Pas sedang bingung dengan perubahan sikap pimpinan mereka. Bagaimanapun, ada sesuatu yang menghalang mereka dari membuat teguran. Majoriti ahli Pas berpegang kepada daripada mendatangkan mudarat yang besar, biarlah kekal mudarat yang kecil. Oleh itu diam, tutup mulut. Kalau bising-bising dekat luar, jadilah nasib seperti Dato’ Dr. Hasan Ali yang dihumban keluar dari tingkap Pas.

Kita tidak tahu, entah berapa tahun Dato’ Dr. Hasan Ali bergelut dengan masalah ini semasa berada dalam Pas. Agaknya telah habis usaha beliau, tidak ada pilihan lagi selain bertindak seperti apa yang telah berlaku. Mungkin dalam isu ini ada hikmahnya untuk ummah. Sekurang-kurangnya masyarakat dapat tahu bahawa di bawah air yang tenang dalam kolam Pas itu sebenarnya ada buaya, ada parasit. Semuanya makhluk perosak. Bukan sahaja pada Pas, malah pada Islam itu sendiri.

Apabila saya membuat report polis berhubung penyelewengan Tabung Mangsa Memali, ramai orang-orang Pas menyerang saya. Kononnya saya cuba menjatuhkan maruah parti, sedangkan isu itu boleh selesai cara dalaman. Itu komen mereka, pada hal mereka ini tidak tahu, betapa saya telah cuba selesaikan isu ini secara jemaah. Bermula dari kawasan, negeri dan pusat. Bertahun masa yang saya ambil, tetapi yang menjadi dalangnya seorang yang berkuasa di kawasan, negeri dan sangat rapat dengan pimpinan pusat, terutama presiden ketika itu. Akibatnya saya dipecat dari Pas.

Dengan terbitnya buku ini, rasanya sekali lagi saya akan diserang oleh pimpinan dan ahli Pas. Pasti saya dituduh kurang ajar terhadap ulama, lawan ulama dan cuba merosakkan perjuangan Islam yang dibawa oleh Pas. Suka saya tegaskan, menentang ulama sebagai pewaris nabi, bukan cita-cita saya. Hanya sekadar mengingatkan dan menegur kepincangan yang ada. Berdosa seorang makmum yang tidak menegur imam yang batal solatnya kerana terdapat najis cicak di tapak kaki imam itu. Najis itu terlalu kecil dan berada di bawah telapak kaki, tentunya si imam tidak sedar yang dirinya bernajis. Menjadi tugas makmum yang melihat najis itu membuat teguran.

Saya menulis ini bukan atas platform mana-mana parti, tetapi atas platform Islam. Maka harapan saya, agar Allah menerima ini sebagai satu ganjaran baik untuk semua pihak. Inilah sahaja satu cara yang masih ada bagi saya untuk sama-sama mengajak pembaca dalam membuka minda dalam mengutamakan Islam, bukan pimpinan. Kita semua tahu, Rasulullah pernah menyebut, jika anaknya Fatimah melakukan jenayah, tetap dihukumnya walaupun Fatimah itu puteri kesayangan baginda. Peringatan-peringatan begini sering disebut oleh ulama Pas dalam kuliah mereka sebelum ini dalam usaha memantapkan akidah ahli.

Saya sedar teguran atau pandangan ini, agak berat untuk diterima oleh ahli Pas. Saya juga sedar tindakan ini amat mencabar, terlalu amat pahit tetapi terpaksa juga ditelan kerana di situ tersembunyi penawar yang mujarab.

No comments:

Post a Comment